Konijn

Basis informatie over het konijn voor u.

Aanschaf

Konijnen staan op de derde plaats van veel gehouden huisdieren in Nederland. Ze zijn vooral populair bij kinderen maar ook bij volwassenen. Het zijn intelligente en vriendelijke huisdieren, die net als alle andere huisdieren veel zorg, tijd en aandacht nodig hebben. Het is dus ook zeker niet verstandig om een konijn uit impuls te kopen, er komt veel bij kijken en een konijn kan wel 8-12 jaar worden en soms nog wel ouder. Konijnen zijn er in allerlei verschillende soorten en formaten. Een konijn ziet er heel schattig en knuffelig uit maar veel konijnen zijn juist niet zo knuffelig en zeker niet als ze dat niet van het begin af aan gewend zijn. Een konijn, die aan mensen gewend is, vind het vaak wel gezellig als je bij hen op de grond komt zitten en ze af en toe aait. Ook is een konijn geen geschikt huisdier om alleen te houden, ze zijn graag samen met een soortgenoot. De beste combinatie is dan een gecastreerd mannetje en een vrouwtje. 2 mannetjes wordt vaak vechten en ook 2 vrouwtjes kunnen op latere leeftijd met elkaar gaan vechten. Konijnen  hebben graag de ruimte en als ze goed verzorgd worden dan zijn ze levendig, onderzoekend en een genot om naar te kijken. Overweeg deze zaken dus eerst voordat u een konijn aanschaft met de verkeerde beweegreden. Een paar kleine puntjes waar u op kunt letten als u een konijn gaat aanschaffen.

• De oogjes en de neus moeten vrij van uitvloeiing zijn.
  • Controleer op natheid en vastgeplakte keutels rondom de anus, deze moeten er niet zijn.
  • Controleer op aanwezigheid van parasieten door de vacht op de rug uit elkaar te duwen zodat u op de huid kunt kijken naar vreemde “korreltjes/puntjes”.
  • Koop geen konijn jonger dan 6 weken.
  • Let op de snijtanden van het konijn, als het mogelijk is, om te kijken of ze niet gebroken of te lang zijn.

Voor meer informatie over de aanschaf, de verzorging en nog veel meer informatie over het konijn kunt u kijken op https://www.licg.nl/konijnen-en-knaagdieren/de-aanschaf-van-een-konijn/

Ook mag u natuurlijk altijd contact met ons opnemen voor advies.

Vaccinatie

In Nederland komen regelmatig uitbraken voor van 2 besmettelijke en gevaarlijke konijnenvirussen. Het gaat hier om Myxomatose en VHD(RHD1 en RHD2). Het is dus verstandig om uw konijn daar jaarlijks voor te laten vaccineren.

Konijnen mogen vanaf een leeftijd van 5 weken gevaccineerd worden en het advies is om dit jaarlijks te herhalen.

Een korte uitleg van de konijnenvirussen,

Myxomatose
Myxomatose is een virus wat met name verspreid wordt door stekende insecten zoals vlooien, muggen en vliegen. Ook is besmetting mogelijk via besmette dieren of materialen mogelijk. Dit virus komt vaak voor tijdens de zomer en vroege herfst.
Symptomen van deze ziekte zijn:

• zwellingen van oogleden, neus, mond, oren, poten,anus en geslachtsorganen.
  • er kunnen knobbels ontstaan in de huid,voornamelijk bij de oren, de rug en rond de mond.
  • na enkele dagen volgt er vaak een longontsteking.

VHD ( variant RHD1 en RHD2)
VHD (wordt ook wel RHD genoemd) is een zeer besmettelijk en vaak dodelijk virus. Het virus wordt overgebracht door direct contact met andere konijnen, water, urine, mest, besmet materiaal(kooien, voer/drinkbakjes, besmette groenten en stekende insecten. Ook kunt u dit virus zelf overdragen via uw kleding of schoenen.
Symptomen van deze ziekte zijn:

• verminderde eetlust
  • benauwdheid
  • koorts
  • bloederige neusuitvloeiing
  • sommige gevallen hersenverschijnselen zoals bijvoorbeeld krampen.

Het is belangrijk als u symptomen herkend van 1 van deze virussen om zo snel mogelijk uw dierenarts te raadplegen. Bij beide virussen is het van levensbelang om zo snel mogelijk te starten met het bestrijden van de symptomen om zo er voor proberen te zorgen dat het konijn het overleefd, dit is helaas niet altijd het geval daar deze virussen behoorlijk agressief zijn. Ook is het van belang als uw konijn deze symptomen vertoont om hem apart te zetten van eventueel andere konijnen en alles meteen te reinigen.

Sterilisatie

Het vrouwelijk konijn noem je een voedster. Het heeft ook voor de voedster voordelen om haar te laten steriliseren. Ook bij het vrouwelijk konijn spreek je in de volksmond over een sterilisatie maar gaat het in principe om een castratie.

De operatie
Voor de sterilisatie gaat de voedster onder algehele narcose.Wij werken met gasanesthesie zodat de voedster daarna snel weer wakker wordt. Elke narcose brengt namelijk een risico mee voor de patiënt maar het risico bij konijnen ligt wel wat hoger dan bij bijvoorbeeld de hond of kat. Met gasanesthesie is het konijn het snelst weer wakker en op de been. Om de sterilisatie uit te voeren maken wij een klein sneetje in de buik, vanaf de navel naar beneden. Hiervoor wordt de plek natuurlijk netjes kaalgeschoren en gewassen. Tijdens de operatie worden beide eierstokken verwijderd. De operatie is onomkeerbaar en de voedster kan daarna dus geen nestjes meer krijgen.

Wanneer steriliseren?
Konijnen zijn vruchtbaar vanaf 3-5 maanden leeftijd, dit is dus ook de leeftijd om op te gaan letten als er ook mannetjes aanwezig zijn. Ideale leeftijd om te steriliseren is vanaf 6 maanden leeftijd. Om een afspraak te maken voor deze operatie verzoeken wij u contact op te nemen met onze praktijk.

Waarom steriliseren?

• Voorkomen van ongewenste dracht
  • Voorkomen van baarmoederontsteking
  • voorkomen van baarmoedertumoren
  • agressiviteit of dominantie tegen te gaan bij de voedster

Castratie

Het mannelijk konijn noem je een rammelaar of ram. De castratie bij de ram heeft zeker een aantal voordelen.

De operatie
Voor de castratie gaat het konijn ook onder algehele narcose. Ook bij de Rammelaar kiezen wij voor gasanesthesie, dit om dezelfde reden als bij de voedster. Kleiner risico en snel weer wakker. Je kunt bij de castratie van een rammelaar kiezen uit 2 methodes. 1 methode is eigenlijk dezelfde methode als bij de kater, de “open” methode. Hier maak je een sneetje in de balzak en daardoor verwijder je de testikel. Dit herhaal je natuurlijk aan de andere kant. De balzak hecht je dan niet dicht en laat je dus net als bij de kater open. Deze methode heeft 2 nadelen: 1. Er blijft een open verbinding naar de buikholte en daar kan een darmprolaps door ontstaan. 2. Konijnen staan laag bij de grond waardoor er makkelijker viezigheid in de open wond kan komen.

Wij kiezen daarom dus ook voor een andere methode, namelijk de “gesloten” methode. Deze methode kun je vergelijken met de castratie bij de reu. Je maakt een klein sneetje in de huid voor de balzak. Je duwt dan de bal naar boven door dit sneetje en verwijderd hem, de andere bal duwen we door hetzelfde sneetje heen om te verwijderen. Daarna hechten we dit sneetje weer dicht.

Wanneer castreren?
Het castreren van een rammelaar kan al vanaf 4 – 5 maanden leeftijd. Belangrijk is wel dat de balletjes al voelbaar “ingedaald” zijn. Soms zijn ze wat vroeger al ingedaald en dan zou het dus iets eerder kunnen. Wel is het belangrijk om vanaf 3 maanden leeftijd de konijnen goed in de gaten te houden omdat ze dan al vruchtbaar kunnen zijn en voor nakomelingen kunnen zorgen. Om een afspraak te maken voor deze operatie kunt u contact opnemen met onze praktijk.

Waarom castreren?

• Voorkomen van agressiviteit en/of dominantie naar eigenaar of soortgenoten
  • Voorkomen van sproeien in huis
  • Voorkomen van ongewenste dekkingen.